30. prosince 2012

RECENZE: Aréna smrti (HUNGER GAMES #1)


Hlavně chci zůstat tím, kým jsem a ne figurkou ve hře...

anotace: V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život.Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... 

autor: Suzanne Collins
vydalo: Fragment
v roce: 2010
celkem: 328 stran
série: Hunger games 
díl: první ze tří
originál: The Hunger games

menší shrnutí děje (návnada na knihu): Katniss žije v dvanáctém kraji. Její život je prostý- chránit rodinu před smrtí hladem. Umí lovit. Luk je jako její další část těla. Třetí ruka. Hladové hry se pořádají každý rok hlavním městem Kapitolem jako připomínka toho, že Kapitol všem vládne a pokud se pokusíte protestovat, sladce se vám pomstíme. Z každého kraje se vybere jede kluk a jedna dívka v rozmezí dvanácti až osmnácti let. V aréně přežije jen jeden. Co se stane, když vyberou Prim, Katnissinu sestru?

moje pocity, dojmy: Ha.Ha.Ha. Vážně si ze mě děláte srandu, žejo? Nemůžu uvěřit, že jsem vydržela žít a přitom nečíst sérii Hunger games. Tato série vás zaručeně vtáhne do sebe a vy nebudete most přestat číst. Já sama jsem už po dlouhé době zase narazila na něco, co mě doslova pohltilo a myslím, že nejsem sama.
Ani nevím čím to je, že se vyžívám v násilí a zabíjení. Je to možná tím, že mě zajímá příběh Katniss ale přesto se musím přiznat, že bez toho napětí, které cítíte díky masakrovému zabíjení, by Hunger games nebylo Hunger games. Doslova mi tuhla krev v žilách, když jsem si představila samu sebe na místě hlavní hrdinky. Co byste dělali, kdyby kolem vás bylo dvacet tři lidí, kteří vás chtějí zabít? 

V tomto prvním díle jsme prakticky pomalu vhozeni do chudého a útrpného života dvanáctého kraje, ve které žije Katniss Everdeenová. Střídá se vyprávění o jejím životě, co dělá každý den. Poté nám říká praktická fakta, která nezmění a dále jsme v přítomnosti. Něco jako kdyby jste tam byli. Ale trochu víc. 
Katniss je skutečná postava. Necítila jsem z ní žádnou umělost nebo dokonalost. Nic. Prakticky byla dokonale navržena pro nás čtenáře. Má kuráž. Zažila si svoje. Je silná ale ne vždy vyhraje. Nemám s ní vůbec žádný problém. Možná kdybych ji potkala, tak bych se ji docela bála. Přece jenom holka, která běhá po lesích a trefuje se veverkám do očí není žádná princeznička. 

Milostný trojúhelník. Ano, v Hunger games je to něco jako jedna kapitola knihy. Můžete si vybrat Peeta nebo Hurikán (absolutně nechápu, jak mohl něco přeložit Gale na Hurikána -.-"). Peeta je prostý kluk, pekařův syn. S Katniss se vlastně nejdřív ani nezná. Jen jí jednou zachránil život. Hurikán je nejlepší přítel Katniss. Má velkou rodinu a s hlavní hrdinkou se seznámil v lese při lovu. Celou knihu o něm sice trochu víme z vyprávění Katniss ale Peeta je propletený s celou knihou a já jsem se nejdřív nemohla rozhodnout koho mám tedy radši, protože jsem Hurikána "neznala". Avšak Peeta si mě přece získal. Za prvé skutečně miluje Katniss a kdybych byla ona neváhala bych a vybrala si jeho. Ale nejsem. Za druhé miluje Katniss. A za třetí... miluje Katniss. Nevím jak vám to dostatečně vtlouct do hlavy ale to, co on celou knihu dělá je obdivuhodný. Já nevím dostatečně vyjádřit jaký je. Peeta, kluk z dvanáctého kraje, který umí mluvit a udělá cokoliv pro toho, koho miluje.

Celá kniha je symbolizována různými znaky, na které nezapomenete. Reprodrozd. Víte co je na obálce? Ano, je to on. Jednoduše se prolíná celým příběhem a je hodně důležitý. Aréna smrti ve vás zanechá různé pocity jako smutek, sklíčenost, zradu, strach, překvapení, znechucení, radost, žádost, zlost, klaustorfobii... a další. Možná si budete pamatovat jen násilí, chudá místa, jídlo, šaty, les, oči, Peeta...
Když se řekně Hunger games cítím radost ale zároveň takovou sklíčenost a bolest. Vžili jste se někdy do hlavní hrdinky? Mně se možná poprvé stalo to, že jsem se do ní vžila až moc. Když chci napsat, že ji Peeta miluje chci vlastně napsat, že miluje mě (divné že?).
Collinsová napsala knihu, která je přesně pro mě. Její způsob vyjadřování v psaní mi naprosto vyhovuje a jsem na stejný lajně. Vyvolala ve mě hrozně moc emocí. Několikrát mě rozbrečela, šokovala a rozesmála. 
na závěr: Arénu smrti se přečtěte na dvěstě procent. Buď si porozumíte nebo ne. Každopádně si myslím, že budete mít zážitky, na které nezapomenete. Kniha vás přiměje zamyslet se nad osudy lidí v knize a nad různými charaktery. Nad smrtí i tím jak žijete. Možná vám pomůže začít budovat svůj sen nebo vás absolutně zdeptá. 

moje hodnocení: 


16 komentářů:

  1. Hunger games je úžasná kniha :D a Peeta je straašně sexy <3 :D :D ;)
    btw. skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
  2. Veľmi pekná recenzia 8) Vidieť, že ťa kniha dostala 8D
    Mne sa tiež veľmi páčila, celá séria 8)
    "Když chci napsat, že ji Peeta miluje chci vlastně napsat, že miluje mě (divné že?)." - toto sa mi stáva veľmi často, predstavujem si na mieste hrdinky seba 8D to by som už mala extrémne veľa ctiteľov, keby to tak bolo naozaj 8D

    http://readandwatchlikeme.blogspot.fr/2012/12/najoblubenejsi-blog-2012.html

    OdpovědětVymazat
  3. Nojo, je to prostě zatraceně dobrá kniha :D

    OdpovědětVymazat
  4. Momentálně vidím černobílé proužky z toho textu =D Ale jinak super recenze! Právě jsem začala Hunger games číst a těším se až budu pokračovat(hned co tohle dopíšu=D). Jen se bojím aby mě knížka nezklamala. Přece jen čekám od toho hodně. Jak jsou všichni nadšení a jásají jaká je to úžasná knížka. Prosím aby se mi taky líbila!=D
    Už jsem říkala že ta recenze je úžasná? A že teď od toho čekám ještě víc?=D
    Proužky už zmizely, uf=D

    OdpovědětVymazat
  5. Jde vidět, jak tě kniha dostala.. Nj.. Ty HG blázne! =DDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já nevím, kdo tady se mnou pořád probírá, dy půjdem střílet veverky! :D :P P.S. Já bych je stejně nemohla zastřelit :D

      Vymazat
  6. Krásná knížka. Konečně nějaký originální nápad, který jen z hlavy nezmizí (jako děj mnoha jiných knih).
    I když ty další díly to trošku kazí, ale tak už to holt bývá. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je pravda. Ten poslední díl mě docela zklamal. Hlavně ten úplný konec. No, co se dá dělat. :)

      Vymazat
    2. Každého koho znám to zklamalo.. :/

      Vymazat
  7. Už jsem ti říkala že nesnáším milostný trojúhelníky? :D
    To je v pohodě.. já se zase vždycky zamiluju do přítele hrdinky. Vždycky :DDDDDD Většinou se mi zdá, že ho mám ráda víc než samotná hrdinka :'D
    btw. Fialová! :D

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkná recenze a hlavně souhlas. To s tím Hurikánem sice taky moc neberu, ale hlavně já nevím, já to ani jako milostný trojúhelník nebrala, protože to by tam musel být víc. Takže jsem ho nakonec ani pořádně nevzala na vědomí. A když s ní pak chce utéct, tak jsem si říkala: A ty seš jako kdo, že tohle po ní chceš?!
    Prostě trojúhelník má jednu tupou stranu ;), ale příběh je jinak úžasný :*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hurikán je prý v překladu vichřice, a jmenuje se tak i jeden z hurikánu. Nebo alespoň tak to vysvětlili mě když jsem se ptala :D

      Vymazat
  9. Souhlasím. Úžasná knížka a úžasná recenze :D

    OdpovědětVymazat
  10. Vím, že můj názor na tuhle knihu asi na tomto webu nebude žádoucí, ale mně se do knihy vžít nepovedlo, respektive jsem se do ní ani vžít nechtěl.Nelíbila se mi.Námět je opravdu zajímavý (asi důvod proč jsem knihu četl), ale dějové provedení spíše slábne.Děj je poměrně předvídatelný a hlavně až nepříjemně jednostranný. Jednoduše a prostě jsem si nesedl s hlavní hrdinkou a jelikož je kniha, jak už jsem zmínil, jednostranná, nesedl jsem si ani s knihou. Námět by byl mnohem lépe zpracován, kdyby byl psán z více pohledů hráčů...Rozdílné činy,strategie,problémy atd... Co se týče romantické zápletky vpletené do děje mi jen potvrzuje, že kniha bude hitem pro čtenářky mladšího věku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus si přečíst ti druhé díly :)) Zvláště pak díl třetí. Tam je zápletek i více...Třeba se ti i více zalíbí. :)

      Vymazat

Děkuji za každičký komentář!